callchatcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclient-contactclient-loansclient-messagesclient-personalclient-settingsdecoicon-barswhy-processicon-closelogo monophone-callsendsettingswhy-offerswhy-processwhy-termswhy-thumbwrite

Ile kosztuje wesele?

O ile najwyższy sezon wesel już za nami, o tyle planujący tę specjalną uroczystość w dalszym ciągu poszukują odpowiedzi, co i za ile? Organizacja wesela w zależności od miejsca, liczby zaproszonych gości i tego, kto będzie je przygotowywał kosztować może bardzo różnie. Jeżeli dodamy do tego niekonwencjonalne pomysły pary młodej, jedynie wyobraźnia podpowie w jakim budżecie się zamkniemy.

Po pierwsze planujemy

Siadając zatem do planowania imprezy zastanowić się należy, co tak naprawdę jest dla nas istotne. Co sprawi, że pamiętać będziemy ten dzień tylko dobrze, a co, aby pozostał tak samo piękny we wspomnieniach zaproszonych gości. Jeśli zatem myślimy o weselu od pewnego już czasu i w tym celu gromadzimy środki, zapewne wiemy dobrze na co możemy sobie pozwolić. Postarajmy się więc rozpocząć przygodę z weselem od rozpisania naszych oczekiwań. Naszych, nie zaś całej rodziny, ponieważ w takim przypadku stać będziemy od początku na pozycji straconej. Rozpocznijmy więc budowę naszej listy życzeń od określenia, jaki charakter uroczystości będzie dla nas tym idealnym. To jeden z krytycznych punktów szczególnie, że oczekiwania względem uroczystości, mogą się znacznie różnić zarówno pomiędzy narzeczonymi, jak również ich bliskimi. Decydując się na ślub kościelny pamiętajmy o kosztach składowych uroczystości, które w zależności od regionu i kościoła mogą być odmienne. Generalnie, należy się przygotować na koszt w granicach 2000PLN. Dla odmiany, ślub cywilny jako uroczystość świecka sprowadza się do opłat administracyjnych w wysokości 84PLN. Naturalnie, możemy zorganizować na miejscu również stosowną oprawę muzyczną oraz toast. W takim przypadku koszt nie powinien przekroczyć około 500PLN. Jeżeli natomiast poprosimy o wyrażenie zgody kierownika USC o udzielenie zgody na zawarcie aktu poza siedzibą urzędu, koszt ustalony zostanie indywidualnie.

To co najważniejsze

Kolejnym na naszej weselnej liście punktem będą zapewne obrączki. Ten symboliczny artefakt pozostanie prawdopodobnie nieodmiennym znakiem zaślubin. W zależności od gustu i zasobności portfela wybierać możemy do woli. Zazwyczaj jednak koszt zakupu obrączek waha się w okolicach 2500-3000PLN. Skoro już obrączki znalazły się na liście, czas na zaproszenia, które w dalszym ciągu są stałym punktem planowania niezależnie, czy wysyłać będziemy je pocztą, czy też zdecydujemy się na osobiste ich wręczanie. I ponownie, wszystko zależy od naszej inwencji. Projekt wraz z kosztami druku nie powinien być droższy niż 400-500PLN za 100 sztuk.

Niezależnie od konwencji imprezy, jej logistyka związana będzie z konkretnym miejscem. Plener, czy może sala stanowić będą statystycznie najczęściej wybierane miejsca. Wszystko jednak zależy poza ciężarem portfela od pomysłu. O ile przyjęcie do 30-stu osób z najbliższej rodziny w przyzwoitej restauracji pociągnie za sobą koszt około 6000PLN, o tyle już wynajęcie sali na 100 osób może przyprawić o ból głowy. Cena za usługę zależy jak zwykle od wielu czynników. Począwszy od podstawowego, ile dokładnie postanowiliśmy zaprosić osób, rodzaj i liczbę dań, aż do aranżacji sali. Jeśli przyjmiemy standardowe w miarę koszty obsługi imprezy dla 100 osób, powinniśmy się wówczas liczyć z sumą 40000PLN. Jeżeli planujemy wesele trwające powyżej jednego dnia, musimy się liczyć z dodatkowym kosztem noclegów.

Klasycznie i z fasonem

Czy suknia ślubna i garnitur są naprawdę konieczne? W dalszym ciągu przekonanie i zwyczaje każą nam dokonywać tych często jednorazowych (zwłaszcza w przypadku pań) ’inwestycji’. Jeśli zdecydujemy się więc na przyjęcie tego kanonu, to suknia ślubna będzie zapewne wydatkiem od 2500PLN w górę, natomiast klasyczny garnitur wraz z dodatkami może zamknąć się kwotą w okolicach 3000PLN.

Kolejnym standardem obok sukni ślubnej i garnituru jest auto wiozące młodą parę do kościoła, a następnie na wesele. Cena za usługę realizowaną przez wspaniałego Rolls-Royce’a zazwyczaj mieści się w granicach 1000-1500PLN. Dobrze zaś uwieczniony na artystycznej fotografii przyjazd młodych do ślubu może kosztować kolejne 1000-1500PLN. Film dokumentujący imprezę oraz album ze zdjęciami to koszt uzależniony od klasy fotografa. Załóżmy jednak, że budżet pomiędzy 3000, a 5000PLN zagwarantuje nam serwis całkiem niezłej jakości.

Do naszej listy powinniśmy dołączyć również nieco ‘muzyki’. W zależności od decyzji – zespół, czy też może DJ grający z płyt, zdeterminuje ten element kosztów. W pierwszym przypadku przyjęty budżet w wysokości 5000PLN będzie bezpieczny. W drugim natomiast komfortowo powinniśmy się czuć zapisując na liście kwotę 2000PLN.

Stały temat: alkohol

Kolejnym bardzo klasycznym dla polskich wesel elementem jest alkohol w ilości ponadnormatywnej. Nieczęsto spotyka się imprezy, gdzie alkohol pomijany jest w menu lub też stanowi symboliczny drobiazg w postaci białych win z górnej półki. Zdecydowana większość imprez podlewana jest morzem okowity, piwa i tanich kolorowych wódek. Niektóre hurtownie alkoholi oferują możliwość zwrotu nienaruszonych butelek, warto więc zadość czyniąc zwyczajom nabyć nieco więcej alkoholu aniżeli 0.5 litra na osobę. Podsumowując ten punkt na naszej liście, alokowanie około 4000PLN przy założeniu, że na weselu pojawi się około 100 osób, będzie całkiem zasadne.

Wesele podkreśla jedyny w swoim rodzaju moment, jakim jest ślub. Organizując je pamiętajmy zatem, aby przemyśleć wszystkie jego punkty tak, aby impreza była udana nie tylko pod względem ilości wypitego alkoholu, ale nade wszystko charakteru i unikatowego klimatu.

Zobacz również

Samochód w warsztacie - Część I

Budżet domowy - Część I

Kupujemy używane auto poleasingowe